Kelionės lėktuvais

28 vasario, 2024

Kelionės lėktuvu leidžia greitai ir saugiai pasiekti savo tikslą net už daugelio kilometrų. Tačiau gali nutikti ir nemalonios situacijos:

  • Skrydis buvo atšauktas arba ilgam atidėtas;
  • Oro linijos prarado arba apgadino Jūsų bagažą;
  • Oro linijos perpildė lėktuvą (overbooked) ir Jūs negalite skristi.

Tai gali sukelti ne tik nepatogumų, bet ir rimtų nuostolių. Jeigu oro linijos nesupažindina Jūsų su tuo, kokios keleivių teisės priklauso arba nepavyksta susitarti, galite kreiptis į Europos vartotojų centrą. Kiekvienas keleivis, skrendantis lėktuvu ES, turi savo teises, kurias gina ECC (European Consumer Center  – Europos vartotojų centras).

Jums priklausančias teises gina ne tik ECC, bet ir ES mastu priimtas Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas Nr. 261/2004 (toliau – 261/2004 Reglamentas) bei tarptautinė Monrealio konvencija.

Kelionės lėktuvu, ką reikia žinoti?

Kelionės lėktuvu pakeitė visos Europos gyvenimą ir žmonių kasdienybę. Tačiau nepaisant smarkiai išvystytos kelionių oru infrastruktūros, skrydžių vėlavimai, atšaukimai, problemos su bagažu bei lėktuvų perpildymai vis dar yra aktualios temos. Kiekviena iš šių situacijų yra skirtinga, todėl naudinga apžvelgti tai, ką reikėtų žinoti kiekvienam žmogui, ES ribose, Norvegijoje bei Islandijoje keliaujančiam lėktuvu.

Skrydžių atidėjimas

Keleiviai, kurių skrydis į Europos Sąjungą arba iš jos vėluoja, yra saugomi 261/2004 Reglamento. Jei jūsų skrydis atidėtas 2 valandoms ar ilgiau, jūs turite teisę į nemokamą maitinimą ir gaiviuosius gėrimus. Jei jūsų skrydis atidėtas 3 ar daugiau valandų, gali priklausyti kompensacija. Jei jūsų skrydis atidėtas 5 valandas ar ilgiau, galite pasirinkti skrydį atšaukti ir susigrąžinti pinigus. Skaitykite plačiau:

Svarbu! Reglamentas 261/2004 taikomas:

  • keleiviams, išvykstantiems iš oro uosto, esančio ES, nesvarbu, kurioje šalyje registruotas vežėjas;
  • keleiviams, vykstantiems iš trečiojoje šalyje esančio oro uosto į oro uostą, esantį ES, jei atitinkamą skrydį vykdantis oro vežėjas yra ES registruotas oro vežėjas.

Teisė į rūpinimąsi:

  • Jeigu skrydis vėluoja 2 valandas ar ilgiau (priklausomai nuo atstumo, galite pasitikrinti Skrydžio skaičiuotuve), Jums priklauso maistas ir gaivinamieji gėrimus oro uoste bei du kartus nemokai paskambinti, išsiųsti faksus ar el. laiškus.
  • Jeigu skrydis vėluoja tiek, kad lėktuvas pakils tik kitą dieną, oro linijos kompensuos jūsų nakvynę ir transportą iki nakvynės vietos bei atgal iki oro uosto.
  • Jei oro vežėjas šių teisių nesuteikia, išsisaugokite visus išlaidų čekius ir vėliau pateikite oro vežėjui kartu su pretenzija.

Jei dėl atidėto skrydžio galutinę paskirties vietą pasiekiate trimis ar daugiau valandų vėliau nei iš pradžių oro vežėjo numatytas atvykimo laikas,  jūs galite pretenduoti į piniginę kompensaciją:

  • Trumpieji skrydžiai (iki 1500 km) – 250 EUR;
  • Vidutinio ilgio skrydžiai (visų didesnio kaip 1 500 kilometrų atstumo ES vidaus skrydžių ir visų kitų 1 500–3 500 kilometrų atstumo skrydžių atveju) – 400 EUR;
  • Ilgi skrydžiai (ne ES teritorija) (daugiau kaip 3500 km) – 600 EUR.Teisė į 50% kompensaciją

Kai kuriais atvejais oro vežėjas gali sumažinti kompensaciją 50%. Pavyzdžiui, jei oro vežėjas padarė viską, kad apribotų jūsų vėlavimą. Arba jei keliaujate į paskirties vietą alternatyviu maršrutu. Tokiais atvejais kompensacija yra tokia:

  • Skrydžiams iki 1500 km ir vėluojant ne daugiau kaip 2 valandoms: 125 €
  • Skrydžiams nuo 1500 iki 3500 km ir vėluojant ne daugiau kaip 3 valandoms: 200 EUR
  • Skrydžiams nuo 1500 iki 3500 km ir vėluojant ne daugiau kaip 3 valandoms: 200 EUR

Jūs neturite teisės gauti kompensacijos, jei:

  • Apie vėlavimą jums buvo pranešta daugiau nei prieš 14 dienų;
  • Vėlavimas įvyko dėl ypatingų aplinkybių, nepriklausančių nuo oro vežėjo („force majeure“). Tai gali būti prastos oro sąlygos; neoficialūs streikai; gamtinės katastrofos, tokios kaip ugnikalnio išsiveržimas. Tačiau net ir tokiu atveju, jeigu skrydis vėluoja 2 valandas ir ilgiau, Jums priklauso teisė į rūpinimąsi (maistas, gaivieji gėrimai, apgyvendinimas viešbutyje tam tikrais atvejais, transportas iki viešbučio ir atgal)

Svarbu paminėti, kad kompensacijos dydžiui įtakos neturi bilieto kaina, tad taisyklės galioja ir skrendantiems žemų sąnaudų skrydžių bendrovėmis. Jei skrydis vėluoja 5 valandas ar ilgiau, keleiviai gali atsisakyti bilietų ir atgauti visą sumokėtą sumą.

Skrydžių atšaukimas

Kelionės lėktuvu gali ir visai neįvykti. Jeigu skrydis atšaukiamas, tada keleiviai gali kreiptis dėl kompensacijos už bilietą, skrydžio atgal į išvykimo oro uostą arba pakaitinis skrydis į galutinę paskirties vietą (panašiomis sąlygomis). Jums turėtų būti pasiūlyta pasirinkti vieną iš visų trijų galimybių.

Jeigu oro linijos atšaukia skrydį paskutinę minutę, jos privalo pasirūpinti šiomis kompensacijomis:

  • Nemokami gėrimai ir maistas, proporcingai vėlavimo trukmei;
  • Galimybė nemokamai išsiųsti pranešimus;
  • Nemokamą apgyvendinimą viešbutyje, jei atidėto skrydžio tenka laukti vieną ar daugiau naktų;
  • Nemokamas apgyvendinimas viešbutyje, jei dėl atidėto skrydžio tenka pratęsti viešnagę;
  • Nemokamas transportas iš oro uosto į viešbutį ir atgal.

Visgi reikėtų prisiminti, kad pagal Europos Sąjungoje galiojančius teisės aktus, oro linijos negali būti atsakingos už force majeure priežastis (prastos oro sąlygos, netikėtas skrydžio kontrolės tarnybų streikas arba teroro išpuolis). Lėktuvo gedimai nėra laikomi išskirtinėmis aplinkybėmis ir tokiu atveju klientams skiriama kompensacija. Tad skrydžio atšaukimo atveju galioja tos pačios kompensacijos sąlygos, kaip ir atidėjimo:

  • 250 EUR skrydžiams iki 1500 km (imtinai);
  • 400 EUR skrydžiams ES teritorijoje, kai atstumas viršija 1 500 km;
  • 400 EUR skrydžiams nuo 1 500 km iki 3 500 km už ES ribų;
  • 600 EUR skrydžiams, kai atstumas didesnis nei 3 500 km.

Svarbu prisiminti, kad, jei oro linijos apie atšaukimą įspėja iš anksto ir/ar padeda rasti kitą, alternatyvų skrydį, kompensacija nėra mokama.

Oro linijos atsisako įlaipinti

Oro linijos į savo skrydžius dažnai parduoda daugiau bilietų nei lėktuve yra vietų (angl. overbooking). Jeigu visi bilietų pirkėjai atvyksta, oro linijos gali kažką atsisakyti įlaipinti prieš keleivių valią.

Tiesa, jeigu oro linijos Jus atsisako įlaipinti dėl saugumo arba su sveikata susijusių sumetimų, arba Jūs neturite reikalingų dokumentų, oro linijos teisėtai gali atsisakyti Jus įlaipinti.

Jeigu atsisakoma įlaipinti tik dėl overbooking‘o, oro linijos gali paprašyti atsisakyti savo vietos savanoriškai. Jūs galite sutikti arba atsisakyti. Jei sutinkate, oro linijos įsipareigoja:

  • Grąžinti pinigus už bilietą ir, jei reikia, skrydį atgal;
  • Kompensuoti išlaidas už maistą, gėrimus, kol laukiate kito skrydžio;
  • Finansinę kompensaciją pagal susitarimą su oro linijomis.

Jeigu savanoriškai savo vietos atsisakyti negalite arba nenorite, Jums priklauso kompensacija nuo 250 iki 600 EUR, priklausomai nuo skrydžio atstumo bei kitos kompensacijos.

Pamestas, apgadintas bagažas

Europos vartotojų centrų tinklas primena keleivių teises, numatytas Monrealio konvencijoje. Tai apima situacijas su vėluojančiu, prarastu ar sugadinto bagažu.

Europos vartotojų centrų tinklas primena keleivių teises, numatytas Monrealio konvencijoje. Tai apima situacijas su vėluojančiu, prarastu ar sugadinto bagažu.

Pretenzijos dėl sugadinto bagažo turi būti pateiktos per 7 dienas, o dėl prarasto bagažo – per 21 dieną. Aviakompanijos gali atlyginti maždaug iki 1 600 eurų vienam keleiviui.

Jeigu turtas jūsų bagaže buvo didesnis, turite teisę dėl tokios kelionės lėktuvu kreiptis į teisines institucijas dėl papildomos kompensacijos.

Keleivių teisės yra aiškiai apibrėžtos Europos Parlamento ir Tarybos reglamente Nr. 261/2004 bei tarptautinėje Monrealio konvencijoje.

Jeigu neatsakingi aviakompanijos veiksmai sujaukė Jūsų planus, sukėlė nuostolių arba didelių nepatogumų, Jums priklauso piniginė ir/ar kitų tipų kompensacija. Tačiau Jums dar labai svarbu žinoti savo pareigas:

  • Saugokite visus kelionės dokumentus: įlaipinimo (angl. boarding) korteles, registruoto bagažo kvitus ir bagažo etiketę, čekius;
  • Kuo anksčiau užpildykite visas pretenzijų, pažeidimų ir kitas formas oro uoste ar internetu bei gaukite raštiškas kopijas sau;
  • Žinokite terminus, per kuriuos reikia pateikti dokumentus;
  • Susisiekite su artimiausiu ECC centru dėl patarimų ir konsultacijų svarbiais klausimais;
  • Pasinaudokite skrydžio skaičiuotuvu dėl savo kelionės lėktuvu.

Visų pirma rekomenduojame kreiptis į aviakompanijos atstovus ir pateikti raštišką pretenziją. Išdėstykite įvykio aplinkybes, nurodykite savo reikalavimus ir sulaukite atsakymo (jo laukti nereikėtų daugiau nei 2 mėnesius). Jeigu atsakymo negavote arba nepavyksta pasiekti tenkinančio susitarimo, kreipkitės į ECC – Europos vartotojų centrą.

Jeigu nepavyksta susitarti su oro linijomis tiesiogiai, ECC padės gauti kompensaciją, kuri Jums priklauso.

Pasinaudokite ECC Skrydžio skaičiuotuvu, kad žinotumėte, kokios Jūsų keleivių teisės ir kokios kompensacijos galite tikėtis.