Ar žinote, kad jums gali priklausyti kompensacija už atšauktą skrydį? Iškilus problemai jums reikėtų žinoti apie tai, ką daryti, jei atšauktas skrydis sujaukia planus bei sukelia papildomų rūpesčių. EVC jums padės sužinoti savo, kaip keliautojo, teises ir, nutikus problemai, padės ją spręsti.
Atšauktas skrydis, ką daryti?
Jeigu pasirinkote skristi lėktuvu iš ES esančio oro uosto arba iš ne ES oro uosto, tačiau su oro vežėju, kuris registruotas ES, jums pravartu susipažinti su teisėmis bei galimybėmis, kurias užtikrina ES reglamentas Nr. 261/2004. Štai, ką daryti, jeigu pamatėte, kad atšaukti skrydžiai, kuriais turėjote keliauti ir jūs:
- Visada pirmiausia kreipkitės į oro vežėją dėl kitų skrydžių galimybių ar pinigų grąžinimo bei kai kuriais atvejais kompensacijos. Jeigu nebuvo force majeure aplinkybių (kurių oro vežėjas negalėjo kontroliuoti), tada jūs galite tikėtis kompensacijos. Tokiomis aplinkybėmis gali būti laikomos oro sąlygos, eismo kontrolės apribojimai ir kt.
- Tokiu atveju, kai įvyko skrydžių atšaukimas, tačiau oro vežėjas į užklausas neatsako per protingą laiko tarpą (paprastai – 2 mėnesiai), galite kreiptis į EVC pagalbos.
Atsakingi oro vežėjai pasirūpins, kad skrydžių atšaukimas sukeltų kuo mažiau nepatogumų keleiviams. Pagal teisės aktus Jūs turite 3 pagrindines teises:
Teisę į pasirinkimą atgauti už bilietą sumokėtus pinigus arba vykti kitu maršrutu:
- per septynias dienas atgauti visą už bilietą jį perkant sumokėtą sumą, už neįvykusios kelionės dalį arba dalis sumokėtą sumą ir už jau įvykusią kelionės dalį ar dalis sumokėtą sumą, jei pagal keleivio numatytą kelionės planą skrydis nebeteko prasmės, taip pat tam tikrais atvejais – kaip galima greičiau skrydį į pirmąją išvykimo vietą;
- kaip galima greitesnį nukreipimą kitu maršrutu į galutinę paskirties vietą panašiomis kelionės sąlygomis;
- nukreipimą kitu maršrutu į galutinę paskirties vietą panašiomis kelionės sąlygomis kitu keleiviui patogiu laiku, jeigu yra vietų.
Teisė į rūpinimąsi (pasirinkus laukti kito skrydžio):
Atsižvelgiant į laukimo laiką, Jums turi būti pasiūlyti maistas ir gaivieji gėrimai, apgyvendinimas viešbutyje, transportas iš oro uosto į apgyvendinimo vietą (viešbutį ar kitą) ir atgal, galimybė du kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti telekso ar fakso pranešimus arba elektroninius laiškus.
Teisė į kompensaciją:
- 250* eurų visų 1500 kilometrų ar mažesnio atstumo skrydžių atveju;
- 400* eurų visų didesnio kaip 1500 kilometrų atstumo Bendrijos vidaus skrydžių ir kitų 1500–3500 kilometrų atstumo skrydžių atveju;
- 600* eurų visų skrydžių, kuriems netaikomas a arba b punktas, atveju.
Kaip gauti kompensaciją už atšauktą skrydį?
Jeigu jums aktuali teisė į kompensaciją už skrydžio atšaukimą, turite žinoti, kaip tinkamai tam pasiruošti ir užtikrinti kuo sklandesnį procesą. Jeigu skrydis buvo atšauktas, o priežastis nepatenka į force majeure „rėmus“, tuomet oro vežėjas privalo sumokėti kompensaciją bei suteikti visą reikalingą aprūpinimą ir suorganizuoti kelionę ten, kur jūs turėjote skristi arba pasiūlyti skrydį atgal arba pinigų grąžinimą.
Primename, kad kompensacija už skrydį, kuris buvo atšauktas, gali ir nepriklausyti. Teisė į kompensaciją nemokama, jei:
- Apie skrydžio atšaukimą jums buvo pranešta likus ne mažiau kaip 2 savaitėms (14 dienų) iki numatyto išvykimo laiko.
- Jums buvo pranešta apie skrydžio atšaukimą likus nuo 14 iki 7 dienų prieš tvarkaraštyje numatytą išvykimo laiką. Tačiau tokiu atveju turi būti pasiūlyta alternatyva, kai skrydis išvyksta likus ne daugiau kaip 2 valandoms iki pirminio numatyto išvykimo laiko ir pasiekia galutinę paskirties vietą praėjus ne daugiau kaip 4 valandoms iki pirminiame tvarkaraštyje numatyto atvykimo laiko.
- Apie atšaukimą jums pranešta likus mažiau nei 7 dienoms iki tvarkaraštyje numatyto pirminio išvykimo laiko, tačiau alternatyvus skrydis išskrenda likus ne daugiau kaip 1 valanda prieš pirminiame tvarkaraštyje numatytą laiką. Jis taip pat galutinę paskirties vietą turi pasiekti praėjus ne daugiau nei 2 valandoms iki pirminiame tvarkaraštyje numatyto atvykimo laiko.
- Aviakompanija įrodo, kad skrydis atšauktas dėl išskirtinių, jau minėtų force majeure aplinkybių.
Kaip gauti kompensaciją?
Visų pirma – pasinaudokite skrydžio skaičiuotuvu ir pasitikrinkite savo teises. Nemokamas ir patogus įrankis leis labai lengvai pasitikrinti, kokia kompensacija už skrydžio atšaukimą ir/ar vėlavimą gali būti skiriama ir kokios jūsų teisės galioja.
Jeigu oro vežėjas nepasirūpino ir patyrėte papildomų išlaidų (maistas, gėrimai, pavėžėjimo ir taksi paslaugos, apgyvendinimas ir kita), taip pat prašykite jas kompensuoti.
Pateikite laisvos formos prašymą arba užpildykite specialias formas oro vežėjo svetainėje. Būtinai išsisaugokite visų svarbiausių išlaidų apmokėjimą įrodančius dokumentus bei pridėkite juos prie prašymo oro vežėjui.
Per kiek laiko gaunama kompensacija?
Tai, kiek truks, kol gausite kompensaciją už atšauktus skrydžius pagal Europos Parlamento ir Tarybos Reglamentą EB 261/2004, labai priklauso nuo įvairių faktorių. Paprastai, kompensacijos už skrydžio atšaukimą, o taip pat ir vėlavimą pareikalaujama susisiekus su oro vežėju tiesiogiai. Tada jų specialistai atlieka vidinį vertinimą ir pasirenka pretenziją tenkinti, netenkinti arba tenkinti iš dalies. Jų vertinimo procesas gali užtrukti nuo kelių savaičių iki kelių mėnesių. Tam įtakos turi pretenzijos sudėtingumas, aviakompanijos vidiniai procesai ir kai kurios kitos aplinkybės.
Pateikę prašymą dėl kompensacijos už atšauktą skrydį, keleiviai turėtų per kelias dienas gauti oro transporto bendrovės patvirtinimą apie tai, kad prašymas buvo gautas ir yra priimtas nagrinėjimui.
Pagal gerąją praktiką, oro linijos turėtų pretenziją įvertinti ir išvadas bei pasiūlymus pateikti per 4-6 savaites. Maksimalus terminas atsakymui gauti – 60 dienų. Kadangi tikrai pasitaiko situacijų, kai kompensacija už skrydžio atšaukimą ir/ar vėlavimą nesuteikiama iškart ir oro vežėjas vėluoja atsakyti arba ginčija pretenziją, keleiviams gali tekti perduoti atvejį Europos vartotojų centrui Lietuvoje.
Procesą visada palengvina ir išvadas jūsų naudai dažnai pakreipia, jei visus reikalingus dokumentus ir įrodymus pateikiate iškart.
Ką daryti, jei oro vežėjas atsisako mokėti kompensaciją?
Jeigu skrydis turėjo išvykti iš Lietuvos arba ne iš ES į Lietuvą, galite kreiptis į Lietuvos transporto saugos administraciją. Jeigu ir su jos pagalba nepavyksta gauti kompensacijos, turite teisę kreiptis į EVC, kuri pakonsultuos, ką daryti dėl šios situacijos. Svarbu paminėti, kad viso proceso metu ir bet kuriame etape galite kreiptis dėl konsultacijos ir patarimų į EVC.
Primename, kad taisyklės galioja visiems oro vežėjams, kurių skrydžiai vyksta iš ES bei tiems, kurios registruoti ES, nepriklausomai ar skrydis iš ES ar ne iš ES. Tai yra tiek garsiausi nacionaliniai ar tarptautiniai vežėjai, tiek žemų sąnaudų aviakompanijos, atšaukus skrydį privalo laikytis tų pačių reikalavimų,