Kvietimas nuomonės formuotojams – padėkite mums apsaugoti jaunuosius vartotojus

6 vasario, 2024

2024 m. Saugesnio interneto diena

Socialiniuose tinkluose vis labiau populiarėjant internetinei prekybai ir reklamai, jaunieji vartotojai yra apipilami žinutėmis, skatinančiomis pirkti. Tačiau ne visos šios žinutės yra skaidrios ir teisingos. Kai kurios reklamos yra paslėptos, produktai neatitinka pateiktų aprašymų, o pasiūlymai gali būti nesąžiningi. Dėl to jauni žmonės nėra tikri, kas iš tikrųjų vyksta, kai jie perka internetu. Europos vartotojų centrų tinklas (ECC-Net) prašo nuomonės formuotojų visoje Europoje padėti apsaugoti jaunuosius vartotojus šiandien, minint Saugesnio interneto dieną.

ECC-Net sudaro 29 centrai, įsteigti visose 27 ES valstybėse narėse, Islandijoje, Norvegijoje. Centrai teikia nemokamą informaciją, konsultuoja ir padeda vartotojams, kuriems kilo problemų dėl kitoje ECC-Net priklausančioje šalyje įsigytų prekių ar paslaugų. ECC-Net padeda užtikrinti vartotojų teises visoje ES erdvėje, o tai skatina piliečius intensyviau naudotis vidaus rinkos privalumais.

Europos Sąjungos teisės aktai

Nuomonės formuotojai, kurie dažnai reklamuoja arba parduoda produktus ar paslaugas, laikomi pardavėjais, todėl jie turi laikytis daugybės taisyklių. Tačiau ne visi nuomonės formuotojai žino šias taisykles. Todėl ECC-Net mano, kad labai svarbu apie šias taisykles informuoti nuomonės formuotojus, nes tik suprasdami taisykles, jie gali užtikrinti jų laikymąsi ir galiausiai padidinti jaunųjų vartotojų apsaugą.

10 geriausios praktikos pavyzdžių nuomonės formuotojams

ECC-Net parengė 10 geriausios praktikos pavyzdžių, kaip šviesti nuomonės formuotojus jaunųjų vartotojų apsaugos klausimais. Šie standartai padės nuomonės formuotojams laikytis teisinių ir etinių normų, o kartu kurs saugesnę ir skaidresnę interneto erdvę savo auditorijai. Pradėkime įgyvendinti šias svarbiausias praktikas jau šiandien ir prisidėkime prie atsakingesnės ir vartotojams sąmoningesnės nuomonės formuotojų bendruomenės kūrimo.

1.   Sužinokite apie reklamuotojų ir pardavėjų taisykles „Nuomonės formuotojų teisiniame centre“

Nuomonės formuotojų teisinis centras“ padeda nuomonės formuotojams suprasti reklamuotojams ir pardavėjams taikomas taisykles. Tai Europos Komisijos priemonė, padedanti vadovautis vartotojų apsaugos standartais. Joje pateikiami tikri atvejai ir geriausios praktikos pavyzdžiai, padedantys apsaugoti reputaciją ir išvengti baudų už nesąžiningą verslo praktiką.

2.   Skaidriai informuokite apie savo „santykius“ su prekių ženklais

Turėtumėte aiškiai atskleisti bet kokius rėmimo, partnerystės atvejus ar nemokamai gaunamus produktus. Toks skaidrumas padeda jauniems vartotojams suprasti rekomendacijos kontekstą ir priimti sprendimus remiantis nešališka informacija. Visus reklaminius įrašus turėtumėte tinkamai ir aiškiai pažymėti (naudokite #reklama).

3.   Bendradarbiaukite tik su patikimais prekių ženklais

Bendradarbiaukite tik su patikimais prekių ženklais ir, prieš reklamuojant, patys išbandykite produktus. Taip sekėjai galės pasitikėti rekomendacijomis ir, pirkdami prekes internetu, priimti labiau pagrįstus ir patikimus sprendimus.

4.   Tikrinkite informaciją

Tikrinkite informaciją apie produktus, kuriuos reklamuojate ar parduodate internete. Klaidinanti ar netiksli informacija gali pakenkti vartotojams ir jūsų patikimumui. Įsitikinkite, kad remiatės patikimais šaltiniais, o pateikiama informacija yra tiksli ir aktuali.

5.   Venkite neteisėtų teiginių apie sveikatingumą

Reklamuodami produktus venkite neteisėtų teiginių apie sveikatingumą. Klaidinantys teiginiai apie naudą sveikatai ne tik pažeidžia taisykles, bet ir mažina vartotojų pasitikėjimą. Susilaikykite nuo perdėtų ar išgalvotų su sveikata susijusių teiginių ir laikykitės faktais pagrįstos informacijos. Laikydamiesi taisyklių išsaugosite auditorijos, ypač jaunų vartotojų, pasitikėjimą.

6.   Įsitikinkite, kad jūsų parduodami ar reklamuojami produktai yra saugūs

Patikrinkite parduodamus produktus Komisijos svetainėje „Safety Gate“, kurioje skelbiami iš rinkos atšaukiami produktai. Neparduokite ir nereklamuokite atšaukiamo gaminio – jis gali kelti pavojų vartotojų saugai ir sveikatai.

7.   Akcentuokite saugumo internete svarbą

Švieskite savo sekėjus apie saugius mokėjimo būdus, naudojimosi patikimomis svetainėmis svarbą ir asmeninės informacijos apsaugos reikšmę. Tai padeda sukurti saugesnę apsipirkimo internetu aplinką vartotojams.

8.   Jei parduodate daiktus, būtinai pasidalinkite kontaktiniais duomenimis

Nors privatumas yra svarbus, turite laikytis Europos Sąjungos teisės aktų. Nustatyta, kad reikia dalintis tam tikra informacija, pavyzdžiui, adresu.

9.   Pabrėžkite vartotojų teises ir apsaugos priemones

Reklamuodami ar parduodami produktus, įtraukite informaciją apie garantijas, grąžinimo politiką ir vartotojų apsaugą. Tai suteikia vartotojams galimybę pirkti drąsiau.

Primename, kad kilus ginčui su pardavėju, vartotojas pirmiausia turi kreiptis į pardavėją raštu ir nurodyti savo reikalavimą. Jei per 14 kalendorinių dienų pardavėjo atsakymo nesulaukiate arba gaunate neigiamą atsakymą, dėl ginčo sprendimo ne teismo tvarka kreipkitės į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (jei pardavėjas registruotas Lietuvoje) arba nemokamos pagalbos kreipkitės į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (jei pardavėjas registruotas ES, Norvegijoje, Islandijoje). Kitais atvejais apie savo problemą galite pranešti platformoje www.econsumer.gov, jei pardavėjas veikia šalyje, kuri yra prisijungusi prie šios platformos.

 

10.  Pirmenybę teikite autentiškumui ir sąžiningumui

Savo turinyje pirmenybę teikite autentiškumui ir sąžiningumui. Nuoširdžios rekomendacijos ir skaidrus bendravimas stiprina auditorijos pasitikėjimą, skatina ilgalaikius santykius ir pasitikėjimą jumis kaip nuomonės formuotoju bei užtikrina, kad jauni vartotojai galės priimti pagrįstus sprendimus, remdamiesi patikimomis rekomendacijomis.

 

ECC-Net pozicijų dokumentas

 

ECC-Net reguliariai skelbia pozicijų ir tyrimų dokumentus įvairiomis temomis. Mūsų pozicijos dokumente „Digital Fairness Fitness Check“ galite susipažinti su tinklo įžvalgomis ir rekomendacijomis dėl nuomonės formuotojų praktikos. Plačiau susipažinkite su šioje išsamioje ataskaitoje pateiktomis pastabomis ir rekomendacijomis.